Browsing by Author "Kpazai, Georges"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analyse didactique des contenus prescrits et des contenus enseignés par les enseignants d'EPS : une étude de cas de l'enseignement du saut en hauteur en classe de 4e au Bénin.(Educi - ASSEMPE, 2021-12) Atoun, Carlos Eméry H.; Agbodjogbe, Basile; Attiklemé, Olivier; Zoglo, Agbéanon Juste; Attikleme, Kossivi; Kpazai, GeorgesRÉSUMÉ Cette étude a pour objectif d’analyser, auprès de trois (03) enseignants d’EPS, la différence en termes de construction de connaissance entre les contenus prévus à être enseignés et ceux réellement enseignés au saut en hauteur afin de dégager les écarts entre les contenus prescrits, prévus et réalisés. Pour atteindre cet objectif, nous avons eu recours à certains concepts clés de la théorie de l’Anthropologique du didactique de Chevallard (1992). Les résultats montrent que les enseignants ne font pas exactement, en situation de classe, ce que les documents officiels ont prescrit. Les écarts constatés sont fonctions de l’interprétation des injonctions de la Direction de l’Inspection, de l’Innovation et de la Qualité (DIPIQ) et leur mise en relation avec les prescriptions des programmes d’études que font les enseignants. Un mauvais rapport institutionnel aux savoirs se traduisant par les tâches proposées aux apprenants justifie donc ces écarts. Il urge donc d’uniformiser les programmes d’étude de chaque classe avec les injonctions de la DIPIQ ABSTRACT The objective of this study is to analyze three (03) PSE teachers to determine the difference in terms of knowledge construction between the content planned to be taught and that actually taught in the High Jump in order to identify the gaps between the prescribed, planned and actual content. To achieve this objective, we used certain key concepts from Chevallard’s (1992) anthropological theory of didactics. The results show that teachers do not do exactly what official documents have prescribed in classroom situations. The discrepancies observed are a function of the interpretation of the DIPIQ injunctions and their relation to the curriculum prescriptions made by teachers. A poor institutional relationship to knowledge as reflected in the tasks offered to learners therefore justifies these discrepancies. It is therefore urgent to standardize the curricula of each class with the injunctions of the DIPIQ. Keywords: Prescribed contents, planned contents, actual contents, high jump, BeninItem Cultivating Olympic champions: a trampoline development environment from grass roots to podium(Routledge Taylor & Francis Group, 2017-06-28) Seanor, Michelle; Schinke, Robert J.; Stambulova, Natalia B.; Ross, Dave; Kpazai, GeorgesOlympic athletes’ training environments influence their abilities to develop and excel as Olympians. Our authors considered a Canadian trampoline training environment with a history of developing Olympic medal-winning athletes from the grassroots through to Olympic podium. The sport environment is presented, drawing upon guided walks, through a cursory description in accordance with the Environmental Success Factors model derived from a holistic ecological approach to talent development. This presentation of the Skyriders Training Environment (STE) reveals how environmental factors facilitate Olympic talent development culminating in the highest level of artistic sport performance.Item Emploi et engagement professionnel des diplômé(e)s d'une école en sciences de l'activité physique et santé : étude pilote(ACFAS-Sudbury, 2009) Alem, Jaouad; Kpazai, Georges; Larivière, MichelItem The impact of professional experience on teaching conceptions in university -case studies from Tunisia(2017-09-01) Hsouna, Hejer Ben Jomaa Ben; Chihi, Hela; Sghair, Donia; Mami, Mohamed; Kpazai, GeorgesHigher education is a contract between professor and student; which specifies what each pole can expect from the other (Johnson, 1995). The strategies, techniques and devices used by teachers to achieve their personal, scientific and technical purposes during their lessons are the subject of various researches in didactics. This research is in line with the scientific orientation of clinical didactics, which is characterized by a double theoretical and epistemological affiliation: didactics and clinical psychoanalytic inspiration. We are interested in the singularity of the subject teachers taken in didactics. In Tunisia, most higher education teachers do not have professional and continuous education in pedagogy and didactics, and no follow-up in their careers. As if the question did not arise and the ability to accompany students, to develop their critical thinking skills and to promote their learning was self-evident. The aim of this work is to insist on the importance of continuing education and professional development of experienced university teachers.Item L'enseignement du volley-ball en milieu scolaire: une problématique transpositive(IOSR Journal of Sports and Physical Education (IOSR-JSPE), 2021-12) Atoun, Carlos Eméry H.; Agbodjogbe, Basile; Attikleme, Kossivi; Mekpe, Achille; Kpazai, GeorgesRésumé Dans le cadre de la présente étude, nous nous sommes fixés comme objectif d’analyser la transposition didactique du volley-ball et d’identifier la praxéologie didactique mise en œuvre par les enseignants au cours de son enseignement en situation réelle de classe. Pour atteindre cet objectif, nous avons analysé les pratiques de quatre enseignants/entraineurs dans leur cycle d’enseignement/apprentissage au volley-ball. Les résultats essentiels issus de nos investigations ont révélé que les contenus enseignés par chacun des sujets investigués sont conformes à ceux définis par les documents au programme. Les transpositions didactiques opérées par ces sujets pour un même contenu sont différentes. Cette diversité de transposition est liée aux rapports personnel et institutionnel à l’objet de savoir (volley-ball) de chacun de ces enseignants/entraîneurs. De même, les savoirs mis à l’étude au cours de ces enseignements/apprentissages relèvent aussi bien du bloc pratico-technique que du bloc technologico-théorique. Summary In the setting of this study, our goal is to analyse the didactic transposition of volleyball and to identify the didactic praxeology carried out by teachers during their teaching in real class situation. To reach this goal, we have analysed four teachers / coaches practices in their teaching/learning cycle of volley- ball. The essential results of our investigations have revealed that the contents taught by each of the subjects investigated are in for conformity with those defined by the documents of the syllabus. The didactic transpositions operated by these people for a same content are different. This diversity of transposition is connected with personal and institutional reports related to the object of knowing (volley- ball) of each of these teachers / coaches. These teachings/learnings are as part of practico-technical block as of technologico-theoretical. Key words: didactic transposition, didactic praxeology, teaching, volleyball, school environment.Item L’utilisation déclarée des enseignants d’EPS en République du Congo à propos des styles d’enseignement de Mosston et Ashworth(Revue des Sciences et Pratiques des Activités Physiques Sportives et Artistiques, 2021-09) Moudoudou Loubota, Ghislain Armand; Mandoumou, Paulin; Kpazai, GeorgesLe but de cette recherche était d’identifier l’utilisation déclarée des styles d’enseignement de Mosston et Ashworth (2002) et la perception de leur importance par les enseignants d’Éducation Physique et Sportive (EPS) de la République du Congo. Par la suite, les facteurs qui influencent le choix d’utilisation et leur perception des styles d’enseignement avaient été identifiés et évalués. Pour ce faire, un questionnaire américain traduit et validé culturellement a été utilisé pour recueillir les informations. 120 enquêtés exerçant la fonction d’enseignement d’EPS en République du Congo ont été mis à contribution. Les résultats obtenus démontrent que les styles d’enseignement les plus utilisé sont respectivement le style d’enseignement par commandement, le style d’enseignement par évaluation réciproque, le style d’enseignement autoprogressif et le style d’enseignement auto-évaluatif. Le style d’enseignement par commandement et le style autoprogressif sont les styles les plus valorisés. Par ailleurs, les différentes caractéristiques telles que le sexe, la catégorie de l’enseignement, le niveau enseigné, l’expérience professionnelle et l’effectif des classes n’influencent pas le choix d’utilisation et la perception évaluative des styles d’enseignement de Mosston et Ashworth.