Kpazaï, Georges
Permanent URI for this communityhttps://laurentian.scholaris.ca/handle/10219/3408
Professeur à l’École des sciences de l’activité physique, je suis détenteur d’un doctorat (Ph.D) en sciences de l'activité physique (option: Intervention éducative en Éducation Physique et Santé et formation des enseignants) au département de kinésiologie de l'Université de Montréal et d’une attestation d’un stage post-doctoral à l'Observatoire des Réformes en Éducation (ORÉ) de l'Université du Québec À Montréal. Je suis chercheur régulier du Groupe de Recherches sur l’Évaluation et le Développement des Compétences dans les domaines de l’Activité Physique et de la Santé (GRÉDCAPS) de l’École des sciences de l’activité physique. Mes travaux de recherche portent sur la modélisation et le développement de la pensée critique dans le système éducatif, la didactique de l’éducation physique et santé, la pédagogie à l’enseignement supérieur et la promotion de la santé.
Professor at the School of Human Kinetics, I have a doctorate (Ph.D) in Physical Activity Sciences (option: Educational intervention in Health and Physical Education, and Physical Education Teacher Education - PETE) in the Department of Kinesiology at the University of Montreal. I got also a post-doctoral Certificate at the Observatory of Educational Reforms (ORÉ) at the Université du Québec À Montréal. I am a regular researcher at the Research Group on Assessment and Development of Competencies in Physical Activity and Health (GRÉDCAPS) of the School of Human Kinetics, Faculty of Health. My research focuses on the modeling and development of critical thinking in the education system, didactics of Health and Physical Education, pedagogy in Higher Education and Health promotion.
Browse
Browsing Kpazaï, Georges by Issue Date
- Results Per Page
- Sort Options
Item Manifestations of critical thinking in health and physical education teachers: an examination of three case studies(2011-01-01) Kpazaï, Georges; Daniel, Marie-France; Kossivi, AttikléméThis study investigated the critical thinking manifestations of three Health and Physical Education (HPE) Teachers during the teaching/learning process in three elementary school HPE classes. Based on the conceptual framework of critical thinking developed by Lipman (1991, 1995, 2006), the present study describes and interprets the elements of this form of thinking in Physical Education Teachers. The results of the present study indicate that although critical thinking is not manifested in the same manner in all three teachers, it does however appear as a problem-solving process with the objective of optimizing students’ learning.Item The role of professional experience on the dimension reflexibility in teaching: a case study of two secondary school and Health and Physical Education teachers(2012-01-01) Kpazaï, Georges; Attiklemé, KossiviThe role of professional experience on the dimension of reflexivity in teaching: A case study of two secondary school Health and Physical Education teachers. J. Hum. Sport Exerc. Vol. 7, No. 1, pp. 254-262, 2012. The present study is based on empirical data generated from the rationale behind the pedagogical approach of two Health and Physical Education teachers with varying years of experience (30 years and 5 years respectively). Building on the topology of reflexivity put forward by Van Manen, one aim of the current study is to understand whether professional experience influences the nature of the objects of reflection of these two Health and Physical Education teachers during the teachinglearning process. A second objective is to determine whether a link exists between teachers’ level of reflexivity and their level of professional competence.Item Le développement du sport de performance au Bénin: de l'analyse d'un modèle à un essai de problématique globale(2012-01-01) Gouda, Souaïba; Kpazaï, GeorgesLe seul modèle du développement sportif retenu en Afrique noire francophone a été celui du sport de performance tel qu’il a été proposé par la charte olympique. Cette charte en déclarant le sport au-dessus de la politique et de la religion (et jusqu’à un moment plus récent encore au-dessus de l’économie), introduit explicitement l’idée que le sport peut se concevoir hors de toute contrainte politique, économique et culturelle. Basés sur des modèles d’analyse des résultats sportifs mettant de l’avant les paramètres sportifs et socio-économiques, les auteurs de cette étude tentent de montrer que le développement du sport de performance se fonde nécessairement sur un développement global et harmonieux, c’est-à-dire un développement économique, scientifique et technologique.Item Les différentes catégories de conceptualisation de la pensée critique en éducation et en formation(2012-01-01) Kpazaï, Georges; Attiklemé, KossiviLe present article examine les differentes categorisations des conceptions de la pensee critique telles qu'elles sont vehiculees dans Ie domaine de I'education et de la formation. A partir d'une analyse de contenu de differents articles scientifiques et travaux en education et en formation, les auteurs deduisent qu'ils existent trois grandes categories conceptuelles de la pensee critique. Celles-ci sont presentees et discutees.Item La présence de la pensée critique chez les enseignants d'éducation physique et sportive: un miroir à la compétence professionnelle en éducation physique(2014-10-01) Kpazaï, GeorgesLe "monde intérieur" de l'enseignante et de l'enseignant d'éducation physique et sportive est devenu une variable déterminante dans la compréhension et la justification de l'acte pédagogique de ces professionnels. Ainsi, la pensée critique de ces acteurs sociaux se présente comme un indicateur privilégié susceptible de rendre compte non seulement des procerssus mentaux en jeu par ces professionnels de l'enseignement mais aussi de la nature des questions sur lesquelles ils délibèrent le plus souvent lors du processue enseignement-apprentissage. La présente étude essaie, dans un premier temps, de décrire la forme et le fond de la pensée critique déployée par des enseignants d'éducation physique et sportive (EPS), puis d'analyser le rapport de cette forme de pensée au statut professionnel de ces enseignants.Item L’évaluation en sports collectifs selon l’APC dans les collèges de l’Ouémé : le cas de l’enseignement du volleyball(2015-01-01) Atoun, Carlos; Agbodjogbe, Basile; Attiklemé, Kossivi; Ogueboule, Bachar; Kpazaï, GeorgesCette étude a pour objectif d’analyser les difficultés rencontrées par les enseignants d’éducation physique et sportive (EPS) lors de l’évaluation des élèves au volleyball. Il s’agit de mettre en évidence les contraintes qui pèsent sur l’évaluation des élèves lors de l’enseignement de cette discipline. La théorie de l’action conjointe de Sensevy (2002) a servi de cadre conceptuel à la recherche dans une perspective transpositive et comparative. De l’analyse des résultats, il ressort que les enseignants participants à l’étude ont utilisé des critères d’évaluation définis selon la logique d’une approche par compétences (APC) sans concevoir une grille d’observation. En effet, les procédures d’évaluation utilisées ne sont pas conformes à celles prescrites par les Nouveaux Programmes d’Études (NPE). Les enseignants ont des difficultés pour mettre en œuvre de tels critères. Au nombre de ces difficultés, il y a : l’élaboration de la grille d’observation et surtout son remplissage au cours de l’évaluation, du nombre élevé de critères d’évaluation ; la gestion des effectifs pléthoriques en situation; l’objectivité, la justesse et la fidélité dans l’appréciation des actions très rapides au volleyball alors que les élèves sont plusieurs en action.Item Pensée critique et innovations dans la formation universitaire(Éditions Peisaj, 2015-01-01) Kpazaï, GeorgesItem L'éducation physique et sportive au primaire au Bénin et au Congo: une étude comparée en termes de régulation des apprentissages(2015-03-01) Agbodjogbe, Basile D.; Atoun, Carlos E.; Attiklemé, Kossivi; Ogueboule, Bachar; Kpazaï, GeorgesL'objectif de cette étude est de comparer la pratique enseignante de deux enseignantes du primaire évolutant dans deux approches curriculaires différentes. Essentiellement, il s'agit de comparer les contenus enseignés et surtout les mécanismes de guidage, de contrôle et d'ajustement des actions des élèves opérés par ces deux enseignantes en s'intéressants aux variables didactiques manipulées par elles. La théorie de l'action conjointe en didactique (TACD) (Sensevy, 2007, 2011) a servi de cadre conceptuel à la recherche dans une perspective à la fois transpositoire et comparatiste. De l'analysie des résultats, on note l'existence d'écart entre les contenus à enseigner et ceux réellement enseignés, ainsi qu'au niveau de la démarche d'enseignement et d'apprentissage. En termes de régulation didactique, les stratégies régulatrices et organisationnelles semblent renvoyer aux usages professionnels des enseignantes en lien avec le paradigme dans le quel s'inscrit leur pratique éducative.Item Perceived importance of professional competencies for admission to the College of Kinesiologists of Ontario(2015-04-01) Prevost, Chad; Kpazaï, Georges; Attiklemé, KossiviBackground: For more than a decade, the development of professional competencies has been at the heart of curriculum reforms in Education and Health care training worldwide. Reference documents of competencies have been developed in Australia (Brownie, Thomas, McAllister, & Groves, 2014), Canada (Boucher & Ste-Marie, 2013; Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, 2005), United-States (Hurd & Buschbom, 2010), and in Europe (Battel-Kirk, Van der Zanden & al., 2012). In most of these reference documents, the number of professional competencies that a professional must acquire does not exceed twenty. However, in the field of kinesiology, the College of Kinesiologists of Ontario (CKO) (2013) has defined 54 professional competencies required for admittance to the College. Objective: The purpose of this research project aims to identify, from the standpoint of university instructors who teach in a kinesiology program, the professional competencies that are considered the 17 most relevant from those suggested by CKO. Methodology: Participants (N=23) were required to complete an online survey on the domain www.SurveyMonkey.com in order to determine the competencies deemed most important by them. Results: The quantitative data obtained through the use of the surveys allowed for a list of 17 competencies to be retained at the end of the study. The qualitative data provided by the participants supported and complemented the quantitative data. Conclusion: The competencies retained in this study undoubtedly represented the views of all the participants in regards to the essential competencies that a kinesiologist should be able to demonstrate upon admission to the College of Kinesiologists of Ontario.Item Problématique de l'enseignement du volleyball dans les classes homogènes : cas d'un enseignant intervenant au Lycée Toffa 1er et au CEG DJEGAN-KPEVI a Porto-Novo au Bénin(2015-06-01) Ogueboulé, Bachar M.; Attiklemé, Kossivi; Agbodjogbe, Basile D.; Kpazaï, GeorgesDans une perspective à la fois transpositive et compartivist, la présente étude a analysé les savoirs réellement mis en jeu dans les milieux homogène fille et homogène garçon au volleyball par le même intervenant. Les données issues des enregistrements audio-visuels des séances, des entretiens ante et post séance ont été analysées et interprétées à l'aide des concepts issus des théories de l'anthropologie du didactique de Chevallard (1992) et de l'action conjointe didactique de Sensevy (2007). Les résultats obtenus révèlent des écarts entre les contenus de savoir prescrits et ceux enseignés réellement. De façon générique, la touche simple, la manchette et le service simple sont enseignés aux filles entre elles et aux garçons entre eux. Parce que l'intervenant de même que les élèves pensent que les garçons sont plus forts que les filles dans les sports collectifs, le service tennis, le contre et le smash sont spécifiquement enseignés aux garçons. Les acquis des élèves garçons relèvent beaucoup plus du bloc pratico-technique de la praxéologie trandis que chez les filles, c'est beaucoup plus le bloc technologico-théorique qui est mis en jeu.Item A pedagogical analysis of critical thinking deployed by health and physical education teachers at the secondary school level(2015-07-31) Kpazaï, Georges; Daniel, Marie-France; Attiklemé, KossiviBackground: Several pedagogical research studies acknowledge instruction in Health and Physical Education as being conducive to the development of critical thinking skills in students. However, little empirical research has focused on the presence of this form of thinking in Health and Physical Education (HPE) teachers. Yet according to various researchers in the field of pedagogy, the presence of critical thinking skills in the teacher is crucial to promote its development in students during the teaching-learning process. Objective: The present study is a follow-up of previous research examining the manifestations of critical thinking in teachers at the primary school level and is intended to identify expressions of critical thinking and define its role in the professional conduct of three Health and Physical Education (HPE) teachers (two men and one woman) at the secondary school level. Methodology: The theoretical framework for this study is based on the concept of critical thinking developed by Matthew Lipman. The procedure used in this study involved video recording nine health and physical education lessons delivered by the three teachers followed by nine semi-structured interviews with the teachers using the technique of stimulated recall. Result and discussion: The results indicated not only the presence of critical thinking in the teachers, but also that this form of thinking has multiple facets of expression. In terms of its function, critical thinking is essentially utilized as a genuine tool for teachers to evaluate the pertinence or viability of their instructional approach with students at the secondaryschool level.Item Une photographie critique de l'éducation physique et sportive du Togo(2015-10-01) Onodje, Ognandou; Kpazaï, Georges; Attiklemé, KossiviAu Togo, tout comme dans la plupart des pays africains, l'éducation physique et sportive (ÉPS) est une discipline scolaire mentionnée dans les curricula de formation. À partir de la lecture de ces curricula et de la nature réelle de l'observation du déroulement de l'ÉPS à l'École, les auteurs tentent de présenter nature réelle, de même que la fonction de cette discipline scolaire du système éducatif togolais. Des propositions sont faites dans la perspective d'une ÉPS plus éducative.Item Adaptation des contenus du programme par compétences en EPS au contexte d'apprentissage: une lecture de trois études de cas de l'enseignement du javelot au Bénin(2016-06-01) Ogueboulé, Bachar M.; Agbodjogbé, Basile D.; Attiklemé, Kossivi; Koueté, Coffi; Kpazaï, GeorgesLa présente étude a pour objectif d'analyser la pratique de trois enseignants au lancer de javelot afin de relever les écarts entre les savoirs prescrits pour être enseignés et ceux enseignés réellement en mettant en relief les éléments de généricité et de spécificité. Les données issues de l'enregistrement audio-visuel des séances, des entretiens ante-séance et post-séance ont été analysées et interprétées à base des concepts mobilisés par la théorie de l'anthropologie du didactique de Chevallard (1992). Les résultats révèlent que la progression pédagogique proposée par les documents officiels n'a pas été suivie par les enseignants. Ils se sont adaptés différemment à leur milieu d'intervention, mais ont tous enseigné des éléments non présents dans le programme d'enseignement. Cette adaptation de leur part semble se justifier par la prise en compte de certains facteurs contextuels importants tels que : l'effectif pléthorique des classes, la non disponibilité du matériel didactique, le nombre de groupe pédagogique intervenant à la même heure, le niveau d'expérience pratique des élèves, les rapports des enseignants à l'activité physique et sportive et à la démarche pédagogique prescrite.Item Pour une indépendance économique des auditrices des institutions de formation et d'éducation féminine (IFEF) de Côte d'Ivoire(2016-12-01) Tchimou, Madeleine D.; Kpazaï, GeorgesCet article, qui s'inscrit dans une perspective de "thinking outside the box", porte sur le processus d'autonomisation économique des femmes et filles formées dans les Institutions de Formation et d'Éducation Féminine (IFEF) de Côte-d'Ivoire. La question de recherche que les auteurs tentent d'instruire est la suivante: "Quels sont les besoins de formation en vue d'une indépendance économique des auditrices des IFEF de Côte d'Ivoire? Pour répondre à cette question de recherche, 19 actrices du tissu socio-économique ivoirien, volontaires, ont participé à des entrevues individuelles et de groupe. Trois grandes perspectives pour une indépendance économique des auditrices, issues des résultats, sont présentées et discutées.Item The effect of teacher’s proxemic aspects on didactic relationship in swimming(2016-12-01) Sghaier, Donia P; Jomâa, Hejer Ben; Mami, Mohamed; Kpazaï, GeorgesThis article is interesting in didactic distances (Forest, 2001) of two Physical Education (PE) teachers of Swimming in Tunisia. Its objective is to determine the different proxemic distances (Hall, 1966) of teachers at the time of didactic regulation. We postulate that proxemic distances represent a revealing of didactic relationship. The methodology of this research is qualitative and clinic. It could be registered within the frame of clinic didactic interactions of PE and on the clinic analysis of experimented and novice teacher’s practice glimpsing “case by case” and to apprehend the singular subject in didactics (Terrisse, 1999). Data collection and analysis are organized according to the clinic didactic methodology. This temporal methodology differs by three different times and crusaders. From methodological point of view, this study limits itself to the second time analysis, that of the test (Terrisse, 2000). We make the choice to focus on the qualitative study of proxemic distances scale (Hall, 1966). Results put in evidence that the practice of different proxemic modes by teachers have effect on the didactic relationship.Item Changes in global self-esteem after short‐term sprint Interval training in elite soccer players(2017-01-01) Selmi, W.; Chelly, MS; Kpazaï, Georges; Sellami, M; Hermassi, S; Shephard, RJ; Naceur A, AWe attempt to highlight of the effect of intensive training on global self-esteem (GSE) and relationship between specific self-esteem and anaerobic performances among the young elite soccer player. Thirty-two healthy, elite soccer men from the same 1st division club participated in this study (mean (SD) age 21.4 (0.9) years). None of the participants were participating in any other physical activity except the soccer training and the high-intensity sprint training (HIST). HIST consisted on repeated-sprint exercises performed during the warm-up period for eight-weeks (3-times a week). Before (T1) and after (T2) the HIST, all participants performed the repeated-sprint ability test (RSA) which consisted in 7x30-m runs with 30-s of active recovery. During the recovery, a French translated form of the RES 10 scale was used to determine the Global Self-Esteem (GSE) change for all participants before and after training. We observed significant (p<0.05) increase of GSE results after training for all participants. In fact, results were increased from 29.81±2.92 in T1 to 32.4±3.00 in T2. Before training and after training, the total sprint time (TT) was positively correlated to GSE (r= 0.64, p<0.01 in T1 and r= 0.66, p<0.01 in T2). In addition, the fastest time (FT) was also positively correlated to GSE before (r= 0.53, p<0.01) and after training (r= 0.45, p<0.01). Maximum speed sprint workouts are an effective way to improve anaerobic performances in elite soccer. The Short intense sprint exercise training should be integrated into the training program for development of self-esteem in young soccer.Item Cultivating Olympic champions: a trampoline development environment from grass roots to podium(Routledge Taylor & Francis Group, 2017-06-28) Seanor, Michelle; Schinke, Robert J.; Stambulova, Natalia B.; Ross, Dave; Kpazai, GeorgesOlympic athletes’ training environments influence their abilities to develop and excel as Olympians. Our authors considered a Canadian trampoline training environment with a history of developing Olympic medal-winning athletes from the grassroots through to Olympic podium. The sport environment is presented, drawing upon guided walks, through a cursory description in accordance with the Environmental Success Factors model derived from a holistic ecological approach to talent development. This presentation of the Skyriders Training Environment (STE) reveals how environmental factors facilitate Olympic talent development culminating in the highest level of artistic sport performance.Item The impact of professional experience on teaching conceptions in university -case studies from Tunisia(2017-09-01) Hsouna, Hejer Ben Jomaa Ben; Chihi, Hela; Sghair, Donia; Mami, Mohamed; Kpazai, GeorgesHigher education is a contract between professor and student; which specifies what each pole can expect from the other (Johnson, 1995). The strategies, techniques and devices used by teachers to achieve their personal, scientific and technical purposes during their lessons are the subject of various researches in didactics. This research is in line with the scientific orientation of clinical didactics, which is characterized by a double theoretical and epistemological affiliation: didactics and clinical psychoanalytic inspiration. We are interested in the singularity of the subject teachers taken in didactics. In Tunisia, most higher education teachers do not have professional and continuous education in pedagogy and didactics, and no follow-up in their careers. As if the question did not arise and the ability to accompany students, to develop their critical thinking skills and to promote their learning was self-evident. The aim of this work is to insist on the importance of continuing education and professional development of experienced university teachers.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »