History / Histoire - Master's Theses
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Item "La représentation des autochtones et des francophones du Canada dans les manuels scolaires du programme d'histoire du ministère de l'éducation de l'Ontario (1977-1985)"(2021-09-03) Pagé, ChristineCe mémoire explore les ressources pédagogiques utilisées dans les écoles franco-ontariennes dans les cours d’histoire de la 7e à la 10e année durant les années 1977-1985. Nous nous concentrons sur la représentation des francophones du Canada et des peuples autochtones dans ces ressources en raison de leur statut de minorités nationales. Suivant une époque de transformation identitaire chez les francophones hors Québec et une époque de revendications grandissantes du côté des peuples autochtones, les ressources mises de l’avant par le ministère de l’Éducation de l’Ontario privilégiaient malgré tout un récit historique officiel qui excluait la perspective franco-ontarienne et la perspective autochtone.Item “Let’s Keep Ontario a Province of Opportunity for All Kids:” The Hall-Dennis Report, Ernie Checkeris, and the question of equality in Northern Ontario(2017-08-24) Pind, JacksonThis essay will demonstrate the impact of the Hall-Dennis report on Ernie Chcekeris' life in order to understand how he shaped the themes of multiculturalism, Indigenous rights and French-language schooling as they came to fruition in Ontario’s education system. This paper will not assess the impact of the Hall-Dennis Report on the education system but rather explain how the Report was influenced by Checkeris and how his experiences on the Committee would reappear in other areas of his professional life. The first line of the Hall-Dennis Report explained that “the underlying aim of education is to further man’s unending search for truth. Once he possesses the means to truth, all else is within his grasp.Item Western narratives, themes and memories of the Arab Spring: an analysis of western newspaper coverage of the Arab Spring and meaning-making through social and historical memory(2020-09-11) Roy, Dylan JoshuaThe mass uprisings that occurred during the Arab Spring of 2011 changed the political landscape of the Arab-speaking world in a matter of months. Western newspapers of record, such as Le Monde and Le Figaro in France, The New York Times in the United States, and The Times in Britain, all provided extensive coverage of the events in the Middle East and North Africa. Through an analysis of the main themes found in the narratives established by the newspapers a general sense of Western impressions towards the Arab Spring can be discerned. Additionally, memories that were frequently remembered by the commentators of the Arab Spring shall be examined to determine what memories of the past were consulted in the service of meaning-making for writers featured in the four newspapers of record.Item “What’s that tutti frutti [dance] stuff?” Mine Mill Local 598’s Cold War Cultural Tool(2014-08-01) Duthie, RickThis study focuses on Sudbury and the successful efforts by Mine Mill Local 598 to develop a community culture that valued inclusion, cultural education, and the political beliefs of its unionists. This paper specifically argues that Mine Mill’s leaders chose to fund a dance school as a tool to enable their children to develop cultural fluency, deliver a political message and celebrate their multicultural membership. The school would not have been able to realize these ends without hiring the right teacher for the job, and Mine Mill found her in the person of Nancy Lima Dent. The dance program that she fostered during her short stay in Sudbury (1955-1957), including the class curricula and content of her students’ recitals, attested to Mine Mill achieving its cultural objectives.Item Quelle université pour les francophones minoritaires? Le rôle des congrégations religieuses dans la fondation des universités Laurentienne et de Moncton(2019-05-14) Dupuis, EstelleDurant les années 1960, un débat national sur le bilinguisme institutionnel se tient à travers le Canada. Parallèlement, les collèges classiques des communautés religieuses, qui assuraient l’éducation supérieure des francophones, sont confrontés à la laïcisation des services publics dans le contexte de la Révolution tranquille et de l’affirmation de l’État providence. Alors que le secteur universitaire est en pleine croissance pour répondre à la nouvelle demande de la génération du baby-boom, qu’advient-il des institutions cléricales qui assuraient l’éducation supérieure des francophones en milieu minoritaire? Ce projet de recherche porte sur l’éducation supérieure des francophones minoritaires dans ce contexte, et plus spécifiquement sur la création de l’Université Laurentienne, à Sudbury, et de l’Université de Moncton entre les années 1950 et 1965. L’éducation supérieure des francophones de ces régions avait jusque lors été assurée par les congrégations religieuses des Jésuites et des Sainte-Croix, respectivement, et ces congrégations ont joué des rôles actifs dans la création des nouvelles universités. Nous argumentons que la conjoncture ainsi que la culture interne de ces congrégations ont contribué au choix des statuts linguistiques de chacune de ces universités canadiennes. Notre recherche ajoute à la connaissance historique de l’éducation universitaire des régions de Moncton et de Sudbury.Item William G. 'Reindeer' Walton and the face of adversity in Canada's North, 1892-1928(2017-10-27) Robinson, Laura“Chapter 1: Historiography” provides the reader with an overview of the work of historians who have written about missionaries, and highlights in particular three main themes: the northern missionary experience, the role of Indigenous and Métis women in the fur trade, and the position of the Federal Government on mission projects and the future of Indigenous people in Canada. “Chapter Two: William G. Walton: An English Missionary in Canada’s North” explores Walton’s experiences as a missionary adjusting to the northern climate and his initial attempts to connect with the people. This chapter briefly introduces the reader to the Spencers, Walton’s in-laws, and their impact on him as an Anglican missionary. There is great detail about some of Walton’s notable achievements, including his work in creating the ‘Eskimo-English’ Dictionary. Also, this chapter displays the shift in the missionary approach in Canada during the early-twentieth century and how this affected the outcome of mission work. “Chapter Three: Daisy and William, a Team Effort” makes extensive use of the correspondence the couple maintained while apart from each other. Daisy was a Métis woman who grew up in the fur trade and spoke Cree. Her skills and life experience proved to be a valuable asset to Walton as he became better trained to work with the Cree and Inuit during his mission work. In letters from the CMS and articles from The Globe, Daisy is said to deserve equal credit to Walton for the work in Fort George and Great Whale River. Lastly, “Chapter Four: The Reindeer Project,” is dedicated to Walton’s last great triumph as a missionary: his recognition of the starving and dying Inuit in Great Whale River and further north. He believed their only salvation would be the domestication of reindeer to make the communities sustainable as they had previously been. This endeavour was the result of almost fifteen years of work with moments of victory as well as disappointment. Walton spread his message across not only Canada, but also across the ocean to his homeland in hopes to rally support and the attention for this grand plan to save hundreds of Indigenous people in Canada. By exploring these three aspects of Walton’s career: his mission work, his collaboration with Daisy, and his reindeer campaign; this essay maintains that he represented an earlier approach to missionary work that relied on mediation rather than assimilation, and was out of harmony with the agenda of the Department of Indian Affairs in the early-twentieth century.Item Discours nationalitaires ou cacaphonie discursive? De nouveaux référents identitaires des francophones de Sudbury, 1968-1975.(2015-06-29) Laforge, MichelCette thèse cherche à revoir comment les francophones minoritaires de Sudbury se sont adaptés aux remaniements identitaires découlant de la rupture du Canada français. L’historiographie a laissé entendre que l’identité collective franco-ontarienne s’était concrétisée à la fin des années 1960 et au début des années 1970 avec peu de contestation de la part des acteurs qui la modelaient. Par l’entremise d’une analyse journalistique, notre étude révèle qu’il existait en fait une variété de référents identitaires, dont certains étaient plus contestés que d’autres. Bien que les Canadiens-Français de la région aient acquis une certaine autonomie institutionnelle bien plus tôt, celle-ci demeurait largement attachée au projet national canadien-français. Pendant la période à l’étude, les institutions de langue française deviendront davantage un reflet de la région et de ses francophones que celui des projets « nationaux » d’Ottawa. Les francophones de Sudbury réfléchissent également à leur langue : la place de la langue familière, à laquelle s’associaient les jeunes francophones, ne faisait pas l’unanimité alors que le bilinguisme individuel était accepté par tous et que le bilinguisme institutionnel était carrément rejeté. Finalement, ils délaissaient la religion catholique comme référent et comme institution, même s’ils la gardaient largement comme foi. Globalement, le travail permet de comprendre qu'on n’assistait ni à une transformation totale de la référence canadienne-française, ni à une adoption totale de référents franco-ontariens, mais plutôt à une multiplication des référents; un genre d’entre-deux où les référents n’étaient pas nécessairement partagés par l’ensemble des Franco-Ontariens de Sudbury.