Social Work - Master's Major Papers
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Item L'impact du confinement et des mesures d'éloignement durant la pandémie de covid-19 sur la santé mentale des élèves: le cas des élèves en 12e année au secondaire(2024-05-02) Mballa Mboussi, Brigitte OrnellaLa pandémie de COVID-19 entraîne au Canada, la mise sur pied d’une série mesures pour freiner l’expansion du virus. À travers un cadre conceptuel sur les déterminants sociaux de la santé, ce mémoire explore l’impact du confinement et des mesures d’éloignement sur les élèves du secondaire, en mettant en lumière les inégalités sociales et les disparités qui affectent ce groupe vulnérable. Dans ce cadre, nous adaptons les six dimensions de l’échelle de mesure des manifestations du bien-être psychologique (ÉMMBEP) pour explorer le vécu des jeunes autour de l’estime de soi, de l’équilibre, du contrôle de soi et des évènements, de la sociabilité, de l’engagement social et du bonheur. Cette étude qualitative exploratoire repose sur des entretiens semi-dirigés effectués auprès de quatre participants en 12e année. Les résultats montrent que l’isolement cause chez eux un sentiment de perte de contrôle, des tensions familiales, des habitudes de vie néfastes, une perte d’intérêt. Les difficultés auxquelles ils font face s’accentuent lorsqu’ils sont confrontés aux difficultés d’accès aux soins, issus de familles pauvres, ou vivant avec des parents souffrant de problèmes de santé mentale. Ils démontrent ainsi un niveau de stress, dépression et d’anxiété élevé, des troubles du sommeil, une détresse émotionnelle, divers problèmes de santé mentale. Étant donné qu’on note une anxiété qui perdure, il est suggéré de sensibiliser les intervenants de premières lignes afin de développer plus de programmes en santé mentale, mettant l’accent sur les besoins des jeunes francophones.Item Exploring the gateway to addiction services for Northeastern Ontario youth with concurrent disorders(2024-04-25) Roberts, VanessaThis report will provide an overview of the learning processes and outcomes associated with the completion of my advanced practicum at Compass. The advanced practicum examined the need for resources and advocacy for youth between the ages of 12 -18 with addictions and/or concurrent disorders. My advanced practicum was completed in the stabilization service at Compass, with referrals from Health Sciences North (HSN) crisis intervention services and the Child and Adolescent Mental Health Program (CAMHP). The stabilization service receives referrals for youth that present with an increase in mental health needs and risk taking behaviours including substance use and addictions. The advanced practicum allowed me to network and collaborate with colleagues and community agencies to ensure that youth presenting with addictions and/or concurrent disorders are provided with appropriate services. I utilized multiple theoretical frameworks including anti- oppressive and strengths-based approaches in the direct practice with youth presenting with an increase in risk taking behaviours including substance use, victimization in regard to human trafficking, and elopements. The advanced practicum allowed me to not only achieve my learning goals but also increase my awareness of the need for a harm reduction approach, recognize the service user as the expert, and the importance of advocacy.Item Prévention et intervention en santé mentale : une étude exploratoire de la formation des enseignantes francophones dans la région du nord de l’Ontario.(2024-04-11) Paparo, ErykaEn 2020, le monde entier a ressenti les impacts de la pandémie mondiale du virus COVID-19. Le système d’éducation n’a pas fait exception, car les élèves ont eu recours à l’apprentissage virtuel et à des mesures de distanciation à leur retour en classe. En 2024, les enseignantes du nord de l’Ontario continuent de ressentir les effets de la pandémie dans leurs salles de classe, notamment sur le bien-être et la santé mentale de nombreuses personnes. Cela a soulevé la question importante concernant les connaissances et la capacité des enseignantes à jouer un rôle clé dans la promotion du bien-être et la prévention des problèmes de santé mentale en milieu scolaire. Ce projet de recherche entrepris dans le cadre d’une maîtrise en travail social explore les réalités de la formation en littératie en santé mentale des enseignantes francophones au nord de l’Ontario pendant leurs études à l'École des sciences d'éducation, à l’Université Laurentienne, ainsi que tout au long de leur parcours en carrière. Les participantes ont eu la chance de partager leurs expériences professionnelles sur des sujets comme la formation des enseignantes, la littératie en santé mentale, la santé mentale des enseignantes et le bien-être des élèves. La féminisation de ce texte a été privilégiée afin de refléter la place des femmes professionnelles qui ont agi comme participantes à cette recherche.Item Évaluation des stratégies d'intégration des nouveau arrivants francophones de Hamilton : une étude qualitative(2024-02-22) Koulibaly, LancinéInspirée de notre parcours d’intégration et conduite suivant la méthode qualitative englobant un cadre interculturel rattaché à la théorie des reproductions de Freitag, cette recherche visait à analyser, à partir d’un échantillon représentatif l’attitude des nouveaux arrivants francophones de Hamilton âgés de 18 ans et plus à l’intégration à partir, ou non, de leur adhésion aux valeurs culturelles traditionnelles de leur pays d’origine ou aux valeurs culturelles modernes de la société d’accueil afin de comprendre si le processus d’intégration des nouveaux arrivants relève de leur volonté ou des exigences de la réalité de la société d’accueil. Ainsi, grâce à la réalisation de 10 entrevues semi-dirigées analysées suivant la phénoménologie herméneutique, cette recherche a permis de comprendre que l’intégration se complique lorsque le nouvel arrivant veut conserver ici au Canada, tout l’héritage culturel qu’il a laissé là-bas dans son pays d’origine. Cette recherche montre que l’intégration des personnes issues de l’immigration au Canada ne peut fonctionner « pour faire société » qu’à partir d’un cadre interculturel c’est-à-dire par la recomposition, à partir d’un noyau de valeurs culturelles, sociales et politiques qui accueille, d’une nouvelle culture collective dont le principe de base demeurera la préservation des traditions familiales et culturelles qui sont conformes aux valeurs canadiennes : la primauté du droit, l’égalité entre les femmes et les hommes, la séparation des pouvoirs politique et religieux, la dignité humaine, l’égalité devant la loi etc. Il s’agit moins d’un jugement de valeur sur la culture des nouveaux arrivants que d’un constat sur l’impact de ce maintien de l’héritage et du mélange de cultures multiples sur la cohérence culturelle ici au Canada. Par conséquent, cette recherche stipule que la solution aux défis d’intégration des nouveaux arrivants francophones dans la société canadienne réside non seulement dans la redéfinition ou un examen sérieux de la politique du multiculturalisme, mais aussi dans l’arrêt de l’instrumentalisation de l’immigration.Item Le travail social en milieu scolaire franco-ontarien: regards sur les rôles de leadership pour favoriser le bien-être et la santé mentale des élèves(2023-09-14) Fleck Saito, AndréanneCe mémoire adopte une approche exploratoire et qualitative pour examiner les rôles de leadership des travailleurs sociaux en milieu scolaire francophone en Ontario. Il met en lumière leurs contributions significatives, pour la coordination et la mise en œuvre des orientations provinciales en matière de santé mentale des élèves. Cette recherche souligne l'importance de reconnaître et de valoriser la diversité des rôles de leadership, qui reposent sur les compétences, les connaissances et les expériences des travailleurs sociaux, pour contribuer de manière stratégique à l'amélioration des systèmes éducatifs en évolution. Les travailleurs sociaux en milieu scolaire, font valoir un style de leadership éthique et compatissant essentiel, fondé sur des principes intégrés au code de déontologie, des connaissances pratiques directes et un engagement envers la justice sociale. En réponse aux défis posés par à la pandémie de la COVID-19, ce leadership est davantage mis en avant-plan, jouant un rôle central, dans la mobilisation des mesures de soutiens pour le bien-être et la santé mentale de la communauté scolaire. Cette reconnaissance a le potentiel d'avoir un impact significatif sur le développement professionnel et identitaire des travailleurs sociaux en milieu scolaire, et sur les programmes universitaires en service social en Ontario. En explorant un domaine de recherche largement sous-exploré, à savoir le leadership en travail social en milieu scolaire, au sein des communautés francophones de l'Ontario, cette étude ouvre la voie à des discussions éclairantes et à des opportunités d'amélioration dans ce domaine.Item La conceptualisation et l'animation d'une programmation scolaire visant l'enseignement des valeurs prosociales issues de la masculinité positive pour nos jeunes garçons(2023-09-13) Lemieux, RichardComme travailleur social scolaire, nous composons avec de nombreux défis sociaux. Nous intervenons d’ailleurs pour répondre à ces besoins, par l’enseignement et la prévention. Par contre, certains défis sociaux, comme le harcèlement sexuel et la violence faite aux femmes, persistent. En collaboration avec le Centre Victoria pour femmes, nous avons construit et réalisé un projet préventif pour accompagner le parcours identitaire et la socialisation des jeunes garçons, par l’expression de soi, l’introspection, la réflexion sur les modèles et les problèmes dans leur vie actuelle liées aux rapports de genre. Ce projet nous a offert l'occasion d'animer une programmation psychoéducative empreinte de la masculinité positive pour faire la promotion de valeurs prosociales. La masculinité positive est conceptualisée comme un moyen d’affirmer, identifier et promouvoir des qualités positives, représentatives de la masculinité afin d’engager les jeunes garçons en tant qu’hommes en devenir. Cet essai est une description de la démarche de planification, de réalisation et d’analyse d’un programme de 6 ateliers avec un groupe de jeunes garçons de la 8 e année de l’école secondaire Hanmer (ESH).Item Providing care to a loved one diagnosed with dementia: the biopsychosocial impact on caregivers(2023-04-26) Cheslock, Robin A.For the person living with a dementia, there becomes a dependency on others that is typically taken on by a close female relation within the family. These informal carers provide invaluable service to the person living with dementia and a more in-depth understanding of the experiences of informal carers is required to ensure that their needs are identified, and we better understand how best to support them. My study examined the experiences of informal caregivers providing care to a family member diagnosed with a dementia. I investigated their experiences using a narrative approach that allowed for the voices of the carers to be heard, and I identified key issues that the 10 female participants reported in relation to their caregiving roles. The study was designed to answer the research question: 1) What is the biopsychosocial impact on an informal caregiver providing care to a loved one diagnosed with a dementia? Previous research was mostly quantitative in nature and focused primarily on the experiences of the person living with dementia. My study utilized a qualitative research process and thematic analysis through one-to-one in-depth interviews based on open- ended questions. This method enabled caregivers to give voice to their experiences. Three main themes were developed from the data (1) biological impact (2) sociological impact and (3) psychological-emotional challenges. The findings help us better understand the informal caregiver experience of providing care to a person living with a dementia and offer insight into the value of engaging informal caregivers of persons living with dementia in service development, implementation, and also with respect to technological research in the use of devices in support of the carer journey. The study provides a vision for the equal integration of social work services into healthcare teams as well as identifying the need for specific skills and training in social work related to the field of dementia and service provision.Item 2SLGBTQ+ community health needs: an advanced practicum report(2022-04-19) Pasanen, Paul RoyThis Advanced Practicum Report outlines activities, learning goals, and experiences of an advanced practicum placement working with the Public Health Sudbury & Districts (PHSD), part of the Ontario provincial chain of health agencies that oversees public health. This paper summarizes the unique experience of a Master of Social Work Student Working as a Queer research assistant, conducting data analysis and policy development for 2SLGBTQ+ population community health within a public health agency. Roles of the student while working for PHSD included: analysis of secondary data from a study of 2SLGBTQ+ community health conducted the previous fall, scanning of existing policies of PHSD for any that pertain to this population, suggesting policy and programing to promote the safety of 2SLGBTQ+ people, writing briefing notes and researching training programs and creating presentations to promote new policy development and programing. This experience highlighted community and individual health disparities for 2SLGBTQ+ people. The lack of useful policies and programs within the PHSD indicated a clear need for better public health approaches for health service agencies in Northern and rural geographic locations like Sudbury and Districts. The outcome of this placement was a clearer knowledge of the needs of queer populations in rural and Northern Ontario, a stronger insight into the relationship between social justice and health equity in public health programing and policy, and a better vision of Social Workers’ roles in promoting health equity and social justice in the development of public health policy.Item Social work in oncology(2022-08-11) Reid, Terah J.This 450-hour advanced practicum took place with the Supportive Care Program (SCP) at the Northeast Cancer Centre (NECC) in Sudbury, ON. The social workers of the SCP provide emotional and practical support to individuals with a cancer diagnosis and their families. My learning focused on knowledge acquisition; improving direct practice skills; self-reflection; and was inspired by the question: how can I support cancer patients on an individual level, as well as, a systemic level? A generalist-eclectic approach was used during one-on-one counselling sessions in order to address the complex and varying needs of the cancer patients seeking services. Due to the COVID-19 pandemic, the majority of these sessions occurred via telephone or videoconference in order to adhere to social distancing guidelines and reduce the rate of transmission. In addition, a literature review was conducted exploring the impacts of systematic concerns within the Canadian healthcare system, as well as, the principles required to practice cultural humility and person-centred care. Social workers have a crucial role within oncology settings by supporting patients and encouraging the treatment of the patient as a whole in order to improve overall quality of life. The development of assertiveness skills are necessary to effectively advocate for patients, families, structural change, and the expertise of the social work profession. Social workers must also have an understanding of the historical systemic concerns present within our healthcare institutions informed by the core concepts of cultural humility.Item Serving Canadian Armed Force (CAF) members, veterans, and their families with experiences of trauma(2023-01-20) Faille, MorganCanadian Armed Forces (CAF) members make the courage decision to protect Canada at all costs. Their decision entails risking the detriment of their physical and mental well-being. CAF members and veterans often face unique and traumatic experiences. The current CAF modernization strategy has prioritized mental health care, implementing more holistic style approaches as it recognizes the growing need for continuous improvement to both the services delivered to users and their quality of life. The current medical model of care has been critiqued for perpetuating oppression and stigmatization of its users and does not allow for the full consideration of socio-economic factors. The following Advanced Practicum report explores the effects of various external factors using principles of trauma-informed care and a Mad Studies in response to stressors such as childhood experience or gender on current experiences.Item Exploring the retention factors that contribute to the satisfaction and well-being of foster parents in an Indigenous child and family well-being agency in Northeastern Ontario during the COVID-19 pandemic(2022-04-25) Anderson, LandyThis study aims to better understand foster parent satisfaction and well-being by exploring factors contributing to foster parent retention in an Indigenous Children’s Aid Society in Northeastern Ontario. The research methodology used for the study includes a web-based survey, individual interviews, and traditional talking circles. Utilizing Hanlon et al.’s (2021) five major findings that contribute to foster parent retention, the study examines these findings through the Indigenous medicine wheel quadrants defined as Personal Attributes [and skills] in the East (the starting place), Relationship to Child Welfare System in the South (where relationships reside), Material Resources [financial support and access to services aka ‘practical needs’] in the West (representing knowledge and respect), and Training and Peer Support in the North (a place of spirituality and healing), with the centre of the wheel being Indigenous foster parent satisfaction and well-being. Notably, the study occurred during the COVID-19 pandemic, which increased parental stress and added a layer of complexity to an already complex role of fostering. Foster parents identified physical and cultural isolation as predominant themes during the COVID-19 pandemic.Item A study in allied, ethical, and culturally aligned helping practices with Anishinaabe children and families(2022-06-29) King Gold, SarahIt is critical that non-Indigenous social workers seek knowledge from Indigenous Elders, Knowledge Keepers, scholars, mental health professionals, Indigenous-led agencies, and Indigenous clients on best practices for working with Indigenous children, families, and communities. Through a placement in the Children’s Mental Health Program at Nogdawindamin Family and Community Services, I aimed to learn how Western approaches of helping can be aligned with Indigenous approaches; how non-Indigenous helpers can practice Western methods of helping in good ways while being informed by Indigenous worldviews; and how Internal Family Systems Therapy (IFS) might be in harmony with Indigenous values and useful in clinical practice with Indigenous children and families. Academic research, direct practice, cultural and professional training programs, and consultation with Nogdawindamin’s Elders, Knowledge Keepers, and mental health professionals, led to answers to my questions. In this paper, I outline critical historical, social, and political contexts; relevant theories, approaches, and worldviews; the tenets of allyship, and the principles of the Seven Grandfather Teachings as they were taught to me. I reflect on applying allyship practices, the Seven Grandfather Teachings, treaty responsibilities, The TRC’s Calls to Action, and the 13 Rights of the Anishinaabe Child within therapeutic relationships with Indigenous children, families, and communities. I share findings on culturally aligned clinical practices and how the teachings I received support my developing allied, ethical, and culturally aligned practice. I describe findings on how IFS can be aligned with Indigenous ways of helping and a useful practice to uphold allyship commitments with clients.Item Vers le développement d'une théorie de la persévérance humaine: une recherche documentaire effectuée à l'aide de la théorisation enracinée(2022-10-23) Sancoucy, AndréL’état de la littérature concernant le phénomène de la persévérance humaine est fragmenté. Bien qu’il existe de nombreuses explications, il manque un cadre cohérent pour informer adéquatement les interventions. À l’aide de la théorisation enracinée, une version préliminaire d’une théorie de la persévérance humaine face à l’adversité a été générée, afin de comprendre pourquoi certaines personnes sont capables de se mobiliser et de persévérer dans leur lutte contre des adversités telles que des injustices sociales, alors que d’autres ne le sont pas. Des catégories conceptuelles ont été délimitées en fonction des propriétés identifiées et des hypothèses explicatives proposées. Le résultat a été un système de rétroaction bidirectionnelle composée des catégories conceptuelles suivantes : (I) le Bien-Être Motivationnel, (II) les Comportements Temporels Motivés, (III) les Poursuites de Buts par Rétroactions, et (IV) la Contrebalance de la Résilience Composite et des Adversités. Les hypothèses explicatives principales sont : (i) les interactions entre le bien-être et la motivation de la personne influencent les interactions entre sa motivation et ses comportements dans le temps ; (ii) les interactions entre la motivation et les comportements informent et influencent ensuite divers aspects de la poursuite de buts ; (iii) les ajustements qu’apportent les rétroactions aux buts poursuivis terminent enfin la boucle par son influence sur les interactions entre le bien-être de la personne et sa motivation ; (iv) le Bien-Être Motivationnel et les Comportements Temporels Motivés sont affectés de façon négative par les adversités et de façon positive par les diverses facettes de sa résilience.Item Holistic arts-based mindfulness program with older adults at a slow-paced rehabilitation hospital: deepening skills of working with older adults(2022-10-29) Davies, BrookeOlder adults have historically been excluded from research (Jacelon, 2007). This issue is highly problematic as the current rate of growth for the older adult population is the highest in recorded history (UN, 2022). Older adults have unique experiences with mental and physical health, yet those who work with this population are repeatedly shown in the literature to have inadequate professional training and knowledge of best practices (Buttigieg et al., 2018). Perceptions of older adults from the vantage point of both health care professionals and older adults themselves are immensely impacted by the pervasiveness of ageism, resulting in misinformation, stereotypes, and the implementation of inappropriate interventions. Impacts of ageism can include low self-esteem, depression, and anxiety, resulting in lower quality of life. The Holistic Arts-Based Mindfulness Program (HAP) was introduced to older adults at St. Joseph’s Continuing Care Centre (slow-paced physical rehabilitation hospital) as an anti-ageist, non-pharmacological intervention to positively affect mood and overall sense of wellbeing. HAP proved to be more challenging to implement than anticipated due to scheduling, COVID-19 restrictions, and internalized ageism on the part of patients. The program was adapted to a 1:1 delivery method to address these challenges. The results of this 1:1 delivery had benefits for patients, including the active resistance of the Foucauldian notion (Foucault, 1995) of docile bodies in an institutional setting, thus leading to a more patient-centred approach. HAP allowed space for patients to recognize their strengths and explore their feelings while rehabilitating. Social workers should consider the use of 1:1 arts-based mindfulness interventions when working with patients in a slow-paced physical rehabilitation hospital setting as an integral tool in the healing process.Item Analyse écologique des impacts simultanés de la dépression et de la douleur chronique sur le vécu quotidien d’individus du Nord de l’Ontario(2022-07-26) Bates, AmandaCe mémoire tente de mettre en évidence les expériences d’individus qui souffrent simultanément de la dépression et la douleur chronique en analysant l’interfluence sur les systèmes de leur vie quotidienne à Timmins (Ontario), où peu de services sont disponibles pour les appuyer. Selon l’approche écologique, nous avons exploré les expériences des individus qui souffrent de douleur chronique et de dépression dans chaque sous-système de leur vie. Cette étude comporte deux objectifs. Le premier objectif est de comprendre comment la dépression et la douleur chronique concomitante exercent une influence sur la vie quotidienne des participantes. Le deuxième objectif est de saisir les défis auxquels sont confrontés ces individus dans un contexte où les ressources et les services sont somme toute assez limités. Elle tente ainsi de répondre à la question suivante : de quelle manière interagissent les différents niveaux de système dans le quotidien d’individus souffrant de dépression et douleur chronique ? Pour répondre à la question de recherche, des entretiens qualitatifs ont été effectués auprès de quatre individus souffrant simultanément de dépression et de douleur chronique à Timmins (Ontario). Ces entretiens ont permis d’analyser l’interfluence de six sous-systèmes dans leur vie : l’ontosystème, le microsystème, le mésosystème, l’exosystème, le macrosystème et le chronosystème. Après avoir analysé les résultats selon les sous-systèmes de l’approche écologique, cette étude a permis de cerner un certain nombre de facteurs de risque et de facteurs de protection. Les principaux facteurs de risque ayant émergé de cette étude sont : le manque de services, la faiblesse du réseau de soutien, une situation socioéconomique précaire, une culture négative au travail et un hébergement instable. Cette étude a également mis en lumière un certain nombre de facteurs de protection : l’accès à des services de qualité, l’empathie et la compréhension de la part des personnes qui entourent les individus atteints de douleur chronique et dépression, un réseau de soutien, un emploi stable, du soutien au travail et un hébergement stable. Ces résultats soulèvent des pistes pour des recherches futures et pour la pratique du travail social, qui sont détaillées dans le présent mémoire.Item Compass and the Truth and Reconciliation calls to action(2022-07-25) Didur, EdThe main purpose of the practicum is to identify recommendations for organizational change to decolonize mental health treatment at Compass, an organization providing children’s mental health services in Sudbury, Ontario. Decolonization means to undo the effects of colonialism that currently impact Indigenous people (Schill et al., 2019). The recommendations around decolonization are in reference to the TRC (Truth and Reconciliation Commission of Canada) Calls to Action of 2015. The TRC document contains 94 Calls to Action with a main purpose of redressing the injustices done by the Canadian Government and several church denominations through residential schools (Truth and Reconciliation Commission of Canada, 2015). My practicum focused on applying Calls to Action 19, 22, and 23 to Compass. Call 19 reflects the need to close health outcome gaps related to suicide, and mental illness. Call 22 calls for the incorporation of Indigenous culture into health care. TRC Calls to Action 23 requires hiring an increased number of Indigenous professionals and increasing cultural education in the workplace for non-Indigenous people (Truth and Reconciliation Commission of Canada, 2015). This practicum is to inspire interest in organizational change within the agency, and it has helped to focus Compass’s strategic plan regarding Indigenous services. The resulting effect has been increased Indigenous education activities at Compass. The following practicum thesis will include a review of literature, methods, and activities employed to identify recommendations for Compass to address the TRC Calls to Action for organizational change.Item Apports des accommodements à la réussite des étudiants postsecondaires en situation de handicap en contexte de la pandémie : le cas du Collège Boréal.(2022-06-28) Chaussé, IsabelleLe choix du thème de cette recherche fut largement influencé par la position que j’occupais au Collège Boréal lors du lancement de cette recherche. Puisque j’étais responsable de la gestion des services d’accessibilité et des services de counseling du Collège Boréal, la réussite scolaire des étudiants était au cœur de mes activités professionnelles. À cet effet, je cherchais à comprendre davantage l’impact des accommodements sur la réussite scolaire des étudiants en situation de handicap en contexte de pandémie, un groupe qui ne cesse d’augmenter d’année en année. J’ai également voulu approfondir mes connaissances au sujet de cette population étudiante sachant que le tout allait me servir au niveau de ma carrière. Sur cette note, je confirme que les résultats de cette recherche m’ont permis de développer une meilleure compréhension de l’expérience des étudiants ayant utilisé des accommodements lors d’une pandémie de type COVID-19.Item Les impacts des ateliers sur le climat de travail et son incidence sur le bien-être des employés offerts aux professionnels, employés et étudiants du domaine de la santé et des services sociaux dans le nord de l'Ontario: présenté par une travailleuse social inscrite(2022-06-10) Sansoucy, JennaCet essai porte sur un stage spécialisé à la maîtrise en service social qui a principalement été réalisé à Horizon Santé Nord (HSN) à Sudbury. Nous avons développé et animé des ateliers sur le concept du climat de travail et son incidence sur le bien-être des professionnels, des employés et des étudiants du domaine de la santé et des services sociaux du nord de l’Ontario. Nous nous sommes ainsi spécialisés sur les étapes de la veille documentaire et informationnelle (axe 1) et sur la préparation, l’animation et l’évaluation d’ateliers éducationnels en service social (axe 2). Ce projet est innovant puisqu’il réussit à démontrer le plein potentiel d’un travailleur social-animateur et agent de veille documentaire et informationnelle au sein des organisations du secteur de la santé et des services sociaux.Item Pour une promotion de la santé mentale au moyen de la spiritualité : un groupe de promotion du bien-être en milieu scolaire(2021-09-09) Esprival, Stéphanie (Louis Jean)Dans le champ du service social, le travailleur social dispose d’un ensemble d’approches qui lui permettent d’élaborer des hypothèses en vue d’apporter des solutions aux besoins de la clientèle. Mais, la spiritualité est peu intégrée au sein de ces diverses approches. Consciente de la faible utilisation de cette approche en intervention, j’ai profité d’un stage spécialisé de 450 heures qui boucle mes études de maîtrise en service social pour promouvoir son application en promotion de la santé mentale auprès des adolescents en milieu scolaire L’intervention et les résultats auprès d’une cohorte d’adolescents constituent l’objet de cet essai.Item Review of supportive counseling theories with newcomers in the field of social work(2021-05-05) Virk, DanyaThis report explores the experiences of my Master of Social Work advanced practicum, which took place in non-profit settlement agency, Peel Multicultural Council. This project stemmed from my desire to further my social work skills in regard to community outreach when working with newcomers during such a pressing time for Canadian immigration. With newcomers arriving everyday into the country, and generations of immigrants now representing many members of the Canadian population. The advanced practicum focused on implementing theoretical concepts and frameworks into practice, through supportive counseling and advocacy work. The initial theories and frameworks which were chosen included critical race theory, ecological systems theory, strengths-based theory, cultural competency frameworks, and antioppressive practice frameworks. This outline evolved within a few days to include solution focused therapy, and task centered practice as they were found to be beneficial when working with this population. Throughout this practicum I was able to develop both my professional and theoretical skills required to assess clients’ needs and connect them to the appropriate resources and pathways to assist with their settlement difficulties. This helped me to develop my professional skills as a social worker at both the community and individual level. Overall, this final report aims to work as a tool to reflect on the advantages and disadvantages of using the aforementioned theories, and the effectiveness of these theories in this specific advanced practicum context, whilst searching for other theories which may be better suited in the field of social work.